Royal Enduro:n säännöt

1. Lajikuvaus

MTB-enduro on vauhdikas ja haastava laji, joka kiehtoo monia erityisesti sen teknisyyden ja ajosilmää korostavien reittien ansiosta. Menestyäkseen endurossa ajajalta vaaditaan hyvän peruskunnon lisäksi myös monipuolista pyöränkäsittelytaitoa. 

Enduro-kilpailu koostuu useista erikoiskokeista (EK), joilla on ajanotto, sekä erikoiskokeiden välisistä siirtymätaipaleista, joilla ei ole ajanottoa. Erikoiskokeet ovat pääasiassa alaspäin viettäviä polkuja ja maastoreittejä. Siirtymät erikoiskokeiden välillä kuljetaan polkemalla ja/tai hisseillä. Lähtö erikoiskokeille tapahtuu väliaikalähdöin. Ajoaika mitataan sähköisesti SportIdent-järjestelmällä ja kilpailun tulokset ovat tarkasteltavissa jälkeenpäin Royal Eduron nettisivuilla erikoiskoekohtaisesti sekä kokonaisaikana.

2. Osallistuminen

Osallistujilta ei vaadita kilpailulisenssiä, vaan kuka tahansa voi osallistua tapahtumiin.

Osakilpailujen ennakkoilmoittautuminen avautuu keväällä ennen kauden avausta ja sulkeutuu kutakin kisaviikonloppua edeltävällä viikolla. Osallistujamäärä on rajoitettu kilpailukeskuksesta riippuen n. 200-300 kuljettajaan. Tällä pyritään rajaamaan kilpailun keston venyminen sekä estetään ylitsepääsemätön kilpailureitin ja/tai hissien ruuhkautuminen.

3. Kilpailuluokat

Tapahtumissa on valittavana kaksi reittivaihtoehtoa: Kuninkuus ja Aatelisto. Kuninkuusluokat ajavat täyden reitin, joka sisältää myös haastavampia erikoskokeita ja siirtymissä voi olla enemmän poljettavaa. Aatelistoluokat ajavat kilpailupaikasta riippuen n. 70% osuuden täydestä reitistä ja siirtymiin käytetään mahdollisuuksien mukaan enemmän hissiä tai siirtymät on pyritty suunnittelemaan kuninkuusluokkia kevyemmiksi.

Kuninkuusluokat

  • Miehet
  • Naiset
  • eBike M - mieskuljettajille, jotka ajavat kilpailun sähköavusteisella maastopyörällä (avustus 25km/h asti)
  • eBike N - naiskuljettajille, jotka ajavat kilpailun sähköavusteisella maastopyörällä (avustus 25km/h asti)
  • M40 - kuljettajille, jotka täyttävät kuluvana vuonna 40 vuotta tai enemmän
  • Nuoret 15-18v. - kuljettajille, jotka täyttävät kuluvana vuonna 15-18 vuotta

Aatelistoluokat

  • Herrat
  • Rouvat
  • Kylänvanhimmat - kuljettajille, jotka täyttävät kuluvana vuonna 50 vuotta tai enemmän
  • Juniorit <15v. - kuljettajille, jotka täyttävät kuluvana vuonna 14 vuotta tai vähemmän

Aatelistoluokat ovat kaluston suhteen vapaat, eli kaikkiin luokkiin voi osallistua myös sääntöjen mukaisella sähköpyörällä.

Kilpailuluokkaa voi vaihtaa eri kisojen välillä.

Kuninkuusluokissa kaikille kilpailuun osallistuville lasketaan turnauspisteitä, jotka kauden lopussa lasketaan yhteen. Aatelistoluokissa ajetaan vain yksittäisten turnausten arvonimistä, eikä pisteitä ole jaossa. 

4. Kilpailureitti

Kilpailureitti koostuu erikoiskokeista sekä siirtymätaipaleista. Erikoiskokeiden määrä ja pituus voi vaihdella kilpailuittain. Pääsääntöisesti kilpailureitti koostuu 4-7 erikoiskokeesta, joista osa tai kaikki voidaan ajaa kahteen kertaan. Aatelistoluokkien reitti on kevennetty versio kuninkuusluokkien reitistä.

Ebike-luokkien reitille pyritään sisällyttämään jotain eBike-specifistä bonusta. Tämä voi olla piristävän välinousun sisältävä erikoiskoe, tasamaapolkua sisältävä erikoiskoe, tai joskus jopa lyhyt ja ytimekäs ylämäki-ek.

Reitit merkitään maastoon ratanauhaa, nuolikylttejä tai muita soveltuvia merkkauksia hyödyntäen. Kilpailijoiden tulee pyrkiä välttämättän maaston tarpeetonta kulumista ja pysymään olemassa olevilla poluilla, vaikka reittiä ei joka kohdasta olisikaan merkitty merkkausnauhoin.

Siirtymät

Siirtymät voivat olla poljettavia tai hissiavusteisia. Siirtymät merkitään nuoliopasteita ja muovinauhaa käyttäen niiltä osin kuin se on tarpeellista. Kilpailijoiden suositellaan pitävän mukanaan reittikarttaa ja GPS-paikannuksella varustettua puhelinta /muuta laitetta.

Aatelistoluokissa siirtymillä hyödynnetään hissiä niin paljon kuin ko. kilpailukohteessa on mahdollista. Kuninkuusluokissa voi olla enemmän poljettavia siirtymiä.

Erikoiskokeet

Erikoiskokeen lähdön tulee olla korkeammalla kuin sen maali. Erikoiskokeella ei tule olla pitkiä nousuosuuksia. Puusillat, joiden kohdalla on tarvetta jarruttaa tai kääntää, tulee pinnoittaa pitoa lisäävällä materiaalilla, kuten kanaverkko tai kumimatto.

Gap-hyppyjä (hyppyjä, joissa on aukko lähdön ja alastulon välissä) ja mainittavan kokoisia droppeja (hyppyjä/pudotuksia korkeammalta matalammalle tasolle) ei Aatelistoluokkien reitille laadita lainkaan, ja mikäli tälläisiä osuu Kuninkuusluokkien reitillä, niille tarjotaan vaihtoehtoinen kiertolinja.

Ratanauhamerkkaukset

Tarvittavissa kohdissa reitti merkitään vetämällä sen toiselle tai kummallekin puolelle ratanauhaa. Missä ratanauhaa on reitin kummankin puolen, tulee kuljettajan ajaa niiden välistä. Mikäli kuljettaja ajaa väärältä puolelta ratanauhaa, katsotaan se oikaisuksi.

Porttimerkkaukset

Avomaastossa reittiä voidaan merkitä myös portein (ratanauharusetti molemmin puolin reittiä). Porttien kohdalla kuljettajan tulee ajaa portin läpi. Portin ohittaminen katsotaan oikaisuksi.

Suuntamerkit

Avomaastossa tai polulla voidaan käyttää myös yksittäistä nauhan pätkää. Tällöin nauha toimii suuntaviittana ilmaisten oikean suunnan. Yksittäisen merkkinauhan kohdalla ei ole väliä kummalta puolelta nauhaa ajaa.

Nuolet

Voidaan käyttää myös nuolikylttejä ilmaisemaan nauhoja selkeämmin mihin suuntaan reitti on menossa.

Lähtö- ja maalimerkinnät

Erikoiskokeiden lähdöissä on selkeästi kyltein ja merkkausnauhoin merkitty kohta, josta erikoiskokeelle tulee lähteä. Kyltin kohdalta lähdetään paikoiltaan, vauhdinotto ja ns. lentävä lähtö on kielletty. Ajanottolaite on sijoitettu lähtökyltiltä muutaman metrin päähän reitin suuntaan.

Erikoiskokeiden maalit on merkitty selkeästi kyltein ja merkkausnauhoin. Ajanottolaite on sijoitettu maalikyltiltä muutaman metrin päähän reittiä taaksepäin. Maalikyltin kohdalla aika ei siis enää juokse, joten maalikyltin kohdalla on hyvä ottaa vauhdit pois.

5. Turvallisuus

Jokaisen kilpailijan tulee huolehtia omasta vakuutusturvastaan tapaturmien varalta. Tapahtumajärjestäjä ei vastaa osallistujien vakuuttamisesta eikä osallistumismaksut sisällä vakuutusta osallistujille. Oman vakuutuksen kattavuus tarkastettava omasta vakuutusyhtiöstä.

Harjoitusten aikana kilpailureitillä pyörän taluttaminen ylös päin sekä reitillä oleilu on ehdottomasti kielletty! Reitin on oltava vapaa harjoittelua suorittaville kuljettajille. Halutessasi ajaa jonkin kohdan uudestaan, taluta pyörää reitin ulkopuolella - ei poikkeuksia! Reitillä ylöspäin taluttavat kuljettajat voidaan sulkea kilpailusta tai heille voidaan määrätä aikasakko.

Loukkaantuneista kilpailijoista on jokainen reitillä liikkuva velvollinen huolehtimaan. Ensimmäinen paikalle saapuva kilpailija pysähtyy auttamaan ja mikäli apua tarvitaan, on seuraava kilpailija velvollinen viemään tiedon ensiapuheniklökunnalle. Loukkaantumistapauksissa apua tarjonneet kilpailijat saavat aikahyvityksen. Loukkaantunutta auttamaan jääneen kuljettajan menettämä EK-aika hyvitetään katsomalla saman EK:n aika toiselta kierrokselta tai laskemalla hänen keskimääräisen EK-sijoituksensa (poislukien huonoin EK-sijoitus) mukainen aika. Loukkantuneen auttamisvelvollisuus on voimassa myös harjoitusten aikana.

Loukkaantunut kuljettaja, joka ei pääse jotain erikoiskoetta maaliin asti, katsotaan keskeyttäneeksi ja hänellä ei ole oikeutta jatkaa kilpailua ilman erillistä kilpailunjohtajan ja/tai ensiapuhenkilökunnan lupaa.

Ensiapu

Kilpailun aikana paikalla tulee olla riittävä valmius ensiavun antamiseen mahdollisten loukkaantumisten varalta. Ensiapulaukut ovat kilpailutoimistossa tai ensiapuryhmällä. 

Ensiavun tavoittaa numerosta 041-311 6126.

6. Kilpailun kulku ja tulokset

Vapaa harjoittelu

Merkitty kilpailureitti on vapaasti harjoiteltavissa kunkin kilpailun ilmoitetun harjoitteluajan aikana. Pääsääntöisesti reitit voivat olla harjoiteltavissa kilpailua edeltävän päivän.. Harjoitteluaika on ohjeistettu kunkin osakilpailun kilpailukutsussa.

Reittikartta

Kilpailun reittikartta julkaistaan viimeistään päivää ennen kilpailua. Kaikki siirtymät kuljetaan reittikartassa ja -kuvauksessa ohjeistetulla tavalla. Moottoriavusteisten välineiden ja ulkopuolisen avun käyttäminen (esim. autokuljetus) on ehdottomasti kielletty sekä treeneissä että kilpailussa. Kuninkuusluokkien eBike-sarjaan osallistuvilla on luonnollisesti oikeus myös harjoitella sähköpyörällä. Aatelistoluokissa sähköpyörän käyttäminen harjoituksissa on sallittua.

Lähtöjärjestys

Kilpailijat lähetetään kilpailureitille sarjoittain tai numerojärjestyksessä pienimmästä isompaan / isoimmasta pienimpään kilpailuohjeen mukaisesti. Lähdön jälkeen numerojärjestyksen ei tarvitse säilyä, vaan kuljettajien järjestys radalla on vapaa.

Tekniset ongelmat reitillä

Jos erikoiskokeen aikana puhkeaa rengas, ketjut katkeaa tai sattuu muu vastaava tekninen ongelma, on pyörän kanssa edettävä kyseisen erikoiskokeen maaliin asti. Erikoiskokeen keskeyttäminen uutta yritystä varten ei ole sallittua. Jos erikoiskokeen keskeyttää, katsotaan kilpailijan keskyttäneen koko kilpailun.

Lähtöväli

Kaikki kilpailijat lähtevät erikoiskokeille 20 sekunnin lähtövälein. Lähtö tapahtuu "LÄHTÖ"-kyltin kohdalta, vauhdinotto kauempaa ei ole sallittua (vauhdinotto saattaa aiheuttaa myös sen, ettei lähtölaite ehdi rekisteröidä kilpailijaa). Selkeästi hitaampien kuskien perään voi tarvittaessa jättää pidemmän välin, jotta vältytään turhilta ohitustilanteilta. Tämän säännön suhteen ei tule liioitella, jotta kilpailu etenee suunnitellun aikataulun puitteissa. Lähdöissä ei välttämättä ole toimitsijoita lähettämässä kilpailijoita vaan kilpailijat laskevat itse 20s lähtövälin.

Tulokset

Lopputuloksiin lasketaan kunkin kilpailijan erikoiskokeiden yhteenlaskettu aika. Tulokset on tarkasteltavissa myös erikoiskoekohtaisesti.

Mikäli kahdella tai useammalla kuljettajalla on kilpailussa tasatulos, ratkaistaan heidän järjestys viimeisen erikoiskokeen ajan perusteella.

Tulokset julkaistaan luokittain sekä yhteistuloksina.

7. Kilpailijan tehtävät

  • Ilmoittautua kilpailuun kilpailukutsun mukaisesti.
  • Ilmoittautua ennen ajajakokouksen alkua kilpailukansliassa.
  • Ilmoittaa mahdollisesta keskeytyksestä EK:n maalissa / kilpailukansliassa.
  • Välittömästi kilpailusuorituksen jälkeen toimittaa ajanottosiru luettavaksi kilpailukansliaan.
  • Noudattaa järjestäjän merkitsemää reittiä ja antaa tietä nopeammalle kilpailijalle, mikäli ohittaminen on mahdollista suorittaa turvallisesti. Siirtymätaipaleilla huomioitava muu liikenne sekä noudatettava liikennesääntöjä. Liikennettä ei ole suljettu eikä sitä pysäytetä siirtymillä.
  • Liikuttava kilpailureitillä roskaamatta ja aiheuttamatta luonnolle tarpeetonta vahinkoa.
  • Kilpailija ei saa oikaista tai muulla vastaavalla tavalla yrittää saada hyötyä muihin kilpailijoihin nähden.

8. Kilpailijan varustus

Kuljettajien tulee käyttää hyväksyttyä pyöräilykypärää sekä erikoiskokeilla että siirtymillä pyörällä ajettaessa (pyörää taluttaessa kypärää ei ole pakko pitää päässä). Ajettaessa kypärän tulee olla asianmukaisesti päässä ja leukahihna kiinnitetty. Avokypärän käyttö on sallittu myös erikoiskokeilla, joskin järjestäjä antaa fullface-kypärälle vahvan suosituksen. Muut suojavarusteet oman harkinnan mukaan, mutta erityisesti polvisuojien käyttöä suositellaan.

Muut varusteet

Kuljettajien tulee kuljettaa tarvitsemansa varusteet mukana. Se, mitä ei pysty kantamaan mukana, pysyy kilpailukeskuksella tai tavaroille osoitetussa muussa paikassa. Kuljettaja ei saa jättää reitille roskia, tai varusteita.

Suosittelemme, että kuljettajalla on aina mukana seuraavat tarvikkeet:

  • Sopiva reppu
  • Juomaa/evästä
  • Renkaan paikkaustarvikkeet
  • Monitoimityökalu
  • Ajolasit/gogglet
  • Kännykkä
  • Ensiavun puhelinnumero

Ulkopuolinen apu

Ulkopuolinen apu (huoltojoukot, mekaanikot, tiimihenkilökunta) on sallittu varikkoalueella. Junioriluokan kilpailijoille ulkopuolisen avun antaminen on sallittua myös kilpailureitin varrella.

Sähköpyörät

Akkua saa ladata harjoitusten ja kilpailun aikana, mutta akkua ei saa vaihtaa toiseen. Sähköavustus tulee kytkeytyä pois päältä 25km/h nopeuden jälkeen (lakisääteinen sähköpyörille sallittu avustus). Sähköpyörille voidaan suorittaa katsastuksia kilpailuorganisaation toimesta pistokoeluontoisesti. Kaikki virityksiksi luokiteltavat avustuksen parannukset johtavat kilpailusta hylkäykseen sekä mahdollisesti kilpailukieltoon myös tulevissa kilpailuissa!

9. Sääntörikkeet

Mikäli kilpailuorganisaatioon kuuluva henkilö havaitsee sääntöjen vastaista toimintaa, seuraa sääntörikkeistä aikarangaistus tai kilpailusta hylkääminen. Rangaistukset otetaan huomioon lopputuloksissa.

Suositeltavat rangaistukset

  • Reittimerkkien turmeleminen (ajamalla päin, oikaisematta):        30 sekuntia
  • Reittimerkkien noudattamatta jättäminen:                                    Hylkäys
  • Tahaton oikaisu (ulosajo, kaatuminen):                                        30 sekuntia
  • Luvaton ulkopuolinen apu:                                                           Hylkäys
  • Roskaaminen:                                                                                1min - hylkäys
  • Radan muokkaaminen:                                                                 Hylkäys
  • Reitin harjoittelu luvatta:                                                               Hylkäys
  • Reitillä oleilu / ylöspäin taluttaminen:                                           Hylkäys
  • Epäurheilijamainen käytös:                                                           Hylkäys

    Muut rikkeet tapauskohtaisesti.

10. Tiedotus

Kilpailukutsu

Kilpailutiedot julkaistaan viimeistään kuukautta ennen kutakin kilpailua Royal Enduro:n nettisivuilla.

Ajajakokous

Kilpailunjärjestäjän viimeinen infotilaisuus ennen kisaa pidetään harjoituspäivän päätteeksi tai juuri ennen kilpailun alkua kilpailutoimiston välittömässä läheisyydessä. Ajajakokoukseen osallistuminen on kaikille osallistujille pakollista, sillä ajajakokouksessa kerrotaan mahdollisista reitti- ja sääntömuutoksista. Ajajakokous voidaan järjestää myös virtuaalisesti videomuodossa. Ajajakokouksen aikataulu ja paikka tiedotetaan viimeistään reittikartan julkistamisen yhteydessä.